Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

Ο κατήφορος σταματημό δεν έχει… Αερογραμμές με σπασμένα τα φτερά και πολιτικά παιγνίδια που προκαλούν

Ορατή είναι η χρεοκοπία για τις «τ/κ αερογραμμές». Ανέκαθεν η εταιρεία αυτή αντιμετώπιζε προβλήματα επειδή θεωρούνταν η εύκολη λύση για να βολευτούν κάποια άτομα από την Τουρκία είτε ως πρόεδροι, είτε ως μέλη του διοικητικού συμβουλίου, είτε ως διευθυντές. Αρκεί να αναφερθεί ότι μέχρι το 2005 οι διορισμοί στις ανώτατες θέσεις γίνονταν από την Τουρκία ενώ οι εδώ πολιτικοί διόριζαν κατά εκατοντάδες οπαδούς τους για ψηφοθηρικούς σκοπούς. Σύντομα η εταιρεία κατέστη υδροκέφαλη. Σπάνια η εταιρεία διοικούνταν από άτομα που γνώριζαν, έστω και στο ελάχιστο, από αεροσκάφη και αερογραμμές. Για σειρά ετών άτομα που στελέχωναν τη διοίκηση και τη διεύθυνση της εταιρείας ήταν άτομα του υποκόσμου, με βεβαρημένο ποινικό μητρώο, γκρίζοι λύκοι, απατεώνες. Ένας από αυτούς ήταν ο Τζελάλ Ακμπουλουτ -διεθνής απατεώνας κατά τη «Χουριέτ» τηςΚων/πολης - ο οποίος κατηγορήθηκε για αξιόποινες πράξεις (συνολικά 65), όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και στο εξωτερικό. Καταζητείται από ΗΠΑ και Αυστραλία. Ένα άλλο πρόσωπο που άφησε εποχή και μελανές αναμνήσεις στους εργαζομένους ήταν ο φανατικός γκρίζος λύκος Ουμίτ Ουτκού. Ο κατήφορος της εταιρείας άρχισε όταν μέλη τού διορισμένου από την Τουρκία, Δ.Σ. ήταν οι Αχμέτ Νεντίμ (πολιτευτής του κόμματος Μητέρας Πατρίδας της Τουρκίας), Ιλκέρ Τουντζάι και Κουρσεμπέ Γιουρχάν (τέως υπουργοί της τουρκικής κυβέρνησης ). Αρκεί να αναφερθεί ότι οι κύριοι αυτοί πούλησαν στην εταιρεία Σόφιτεκ τέσσερα αεροσκάφη Μπόιγκ 727-200 των τ/κ Αερογραμμών έναντι 312.000 δολαρίων την ίδια στιγμή που η Τουρκία πούλησε μόνο ένα του αυτού τύπου έναντι 1,800.000 δολαρίων. Η Σόφιτεκ μεταπούλησε τα αεροσκάφη στη λιβυκή Μπουράκ Αιρ έναντι 2.100.000 δολαρίων. Ο κατήφορος της εταιρείας συνεχίστηκε με τις υπέρογκες δαπάνες των διορισμένων από την Τουρκία μελών του ΔΣ, οι οποίοι διέμεναν σε πεντάστερα ξενοδοχεία. Οι δωροδοκίες και το ρουσφέτι ήταν μια άλλη μεγάλη πληγή της εταιρείας. Αν και αποκαλύφτηκαν πολλές περιπτώσεις ρουσφετιού η πλέον κτυπητή ήταν η περίπτωση του Μουράτ Σαλεπτζί, Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Προσλήψεων, ο οποίος μετακλήθηκε στην Τουρκία και σύρθηκε στα δικαστήρια με την κατηγορία χρηματισμού για πρόσληψη υπαλλήλων. Η εταιρία «ΚΙΒRΙSΤURΚΗΑVΑ ΥΟLLΑRΙ» ιδρύθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1974 με έδρα την κατεχόμενη Λευκωσία και με συνεταίρους τον κρατικό αερομεταφορέα της Τουρκίας, τις Τουρκικές Αερογραμμές, και το Ενοποιημένο Ταμείο Ανάπτυξης της «Τ/κ Κοινοτι κής Συνέλευσης». Η πρώτη πτήση πραγματοποιήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1975 στην Τουρκία με μισθωμένο αεροσκάφος. Αμέσως παρουσιάστηκαν τα πρώτα προβλήματα που πήγαζαν από την εγγραφή της εταιρείας στην κατεχόμενη Λευκωσία. Για να παρακάμψουν τις δυσκολίες, η εταιρεία ενεγράφη στον Έφορο Εταιρειών Κων/πολης ως τουρκική εταιρεία και αμέσως άρχισε τις πτήσεις προς Αγγλία (1981). Το πρώτο Μπόιγκ αγοράστηκε το 1991. Στις 9 Σεπτεμβρίου 2005 η διεύθυνση ιδιωτικοποιήσεων Τουρκίας μεταβίβασε στο ψευδοκράτος το 50% των μετοχών που διέθεταν οι Τουρκικές Αερογραμμές έναντι του ποσού των 33 εκατ. δολαρίων οπότε δεν βλέπουμε πλέον τις εξόφθαλμες παρεμβάσεις των μελών του διοικητικού συμβουλίου Σήμερα οι «τ/κ αερογραμμές» διαθέτουν εφτά αεροσκάφη ( ένα ΑirbusΑ320, δύο ΑirbusΑ321 και τέσσερα Βoeing 737) που φέρουν ονομασίες όπως Γκιουζέλγιουρτ (Μόρφου), Ισκέλε (Τρίκωμο) Μαγκούσα (Αμμόχωστος), Μεσάρια (Μεσαορία ). Μέσος όρο ηλικίας του στόλου είναι 6,7 έτη. Η εταιρεία πετά προς Κων/πολη, Αγκυρα, Σμύρνη, Αδανα, Γκαζίαντεπ, Καισάρεια, Αντάλια, Τραπεζούντα, Αλεξανδρέττα καθώς και σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, πάντοτε όμως με ενδιάμεσο σταθμό κάποιο αεροδρόμιο της Τουρκίας. Από επιστολές Τούρκων και αλλοδαπών επιβατών στον τ/κ Τύπο αλλά και από συναδέλφους Τ/κ δημοσιογράφους πληροφορούμαστε ότι οι καθυστερήσεις είναι σύνηθες φαινόμενο, το προσωπικό είναι πάντοτε σκυθρωπό, οι κυβερνήτες έχουν μετατρέψει το πιλοτήριο σε χώρο υποδοχής φίλων και γνωστών. Για πολλά χρόνια οι «τ/κ αερογραμμές» είχαν το μονοπώλιο από και προς την Τουρκία. Με την πάροδο του χρόνου άνοιξαν οι αιθέρες και για άλλες αεροπορικές εταιρείες. Ενώ τα τουρκοκυπριακά φύλλα αναφέρονται καθημερινά σχεδόν στο ενδεχόμενο χρεοκοπίας της εταιρείας, το υπό τον Ερόλ Ατάκαν διοικητικό συμβούλιο υπέβαλε την παραίτησή του. Από 1η Ιουνίου νέος πρόεδρος του ΔΣ είναι ο Φικρέτ Τσαούσογλου.
?Σύμφωνα με πληροφορίες από τα κατεχόμενα τα χρέη της εταιρείας ξεπερνούν τα 110.000 δολάρια ενώ πολλοί κάνουν λόγο για 200.000 εκατ. Αλλά και η εταιρεία διαχείρισης πιστωτικών καρτών της Αγγλίας αρνείται να καταβάλει στο εκεί γραφείο των «τ/κ αερογραμμών» τα χρήματα που εισπράττονται από την πώληση εισιτηρίων επικαλούμενη φόβους χρεοκοπίας της εταιρίας. Οι εργαζόμενοι στην εταιρεία λαμβάνουν τους μισθούς τους με καθυστέρηση εβδομάδων. Το σύνολο σχεδόν των εργαζομένων -σύνολο πέραν των 900- είναι άτομα που προσλήφθηκαν με πολιτικά μέσα με τις μηνιαίες δαπάνες για μισθούς να φθάνουν τα 3 εκατ. δολάρια. Έξοδο στο οικονομικό αδιέξοδο των τ/κ αερογραμμών προσπαθεί να εξεύρει το «Υπουργικό Συμβούλιο», το οποίο σε συνεδρία την 20-5-10 αποφάσισε όπως ορίσει πενταμελή επιτροπή η οποία να μελετήσει το θέμα και να εισηγηθεί προτάσεις αφού η ψευδοκυβέρνηση θέλει διακαώς να συνεχίσει την αποστολή της η εταιρεία. Κατά τη συνεδρία της ψευδοβουλής (3-6-10) ο «πρωθ/γός» αποκάλυψε ότι την 2-6-10 τέσσερις «υπουργοί» (Δημοσιονομικών Ερσλίν Τατάρ, Συγκοινωνιών και Εργων Χαμζά Σάνερ, Οικονομίας Σουνάτ Ατούν, Εργασίας ΤουρκάυΤοκέλ) μετέβησαν στην Αγκυρα για να συναντηθούν με τον Υπουργό Συγκοινωνιών της Τουρκίας Μπιναλί Γιλντιρίμ και να εξετάσουν σε βάθος το θέμα των «τ/κ αερογραμμών». ?Ο όμιλος Ζορλού της Τουρκίας εξέφρασε ενδιαφέρον για εξαγορά των «τ/κ αερογραμμών» αλλά δεν θα ήθελε να ζητηθούν προσφορές. Προθυμοποιήθηκε να ενισχύσει οικονομικά την εταιρεία και να συνεταιριστεί μαζί της. Τελικά δεν υπέβαλε προσφορά. Σε αντίθεση με τον Όμιλο αυτό, η αεροπορική εταιρεία ΑΤΛΑΣ ΤΖΕΤ ενδιαφέρεται εδώ και καιρό για εξαγορά ή συνεταιρισμό και είναι έτοιμη για να προσφέρει ένα σεβαστο κονδύλι αλλά αρνείται να αναλάβει τα συσσωρευθέντα χρέη των τ/κ αερογραμμών. Σοβαρός υποψήφιος παρουσιάζονταν και ο εξ Ούρφα της Ν.Α. Τουρκίας επιχειρηματίας Μεχμέτ Τσελίκ ο οποίος δήλωνε ότι προσφέρει 50 εκατ. δολάρια για το 51% των μετοχών. Τελικά ούτε αυτός υπέβαλε προσφορά. Οι τουριστικοί παράγοντες και οι ξενοδόχοι παρακολουθούν με ανησυχία τα διαδραματιζόμενα στις τ/κ αερογραμμές καθ’ ό,τι διανύουμε τουριστική περίοδο και κάθε πρόβλημα στην εταιρεία θα έχει επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση. Ο αναπλ. γγ του κόμματος Κοινοτικής Δημοκρατίας Χουσεϊν Μοράλ δήλωσε ότι χρεοκοπία των «τ/κ αερογραμμών» σημαίνει και χρεοκοπία του τουρισμού. Επέκρινε με δριμύτητα το ΡΤΚ το οποίο βύθισε την εταιρεία στα χρέη και το ΚΕΕ το οποίο με την πολιτική του χειροτέρευσε την κατάσταση.

Πηγή : http://www.philenews.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου